Χειμερινές εκπτώσεις. Τι πρέπει να προσέχουν καταναλωτές και έμποροι

Χειμερινές εκπτώσεις. Τι πρέπει να προσέχουν καταναλωτές και έμποροι Χειμερινές εκπτώσεις. Τι πρέπει να προσέχουν καταναλωτές και έμποροι

Τις εκπτώσεις Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου περιμένουν παραδοσιακά πολλοί καταναλωτές για τις αγορές τους. Η παρατεταμένη  οικονομική κρίση, μας δίνει ένα επιπλέον κίνητρο για να το ψάξουμε καλύτερα. Τις εκπτώσεις περιμένουν και από την μεριά τους οι έμποροι, προκειμένου να πάρουν μια ανάσα ελπίζοντας πως με τις χαμηλωμένες τιμές θα αυξηθεί η ζήτηση, και θα προσελκύσουν περισσότερους πελάτες. Ωστόσο επειδή οι καιροί είναι πονηροί, αυτό που συνιστούμε σε καταναλωτές και εμπόρους είναι να προσέχουν.

Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

1. Προσέχουμε στο καρτελάκι να αναγράφεται εμφανώς η τιμή πώλησης, πριν και μετά την έκπτωση. Το ποσοστό έκπτωσης δεν είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις εικονικής έκπτωσης που σίγουρα κάποιοι από εμάς θα έχουμε συναντήσει.

2. Προσέχουμε την ποιότητα ακόμη και τώρα, χωρίς να παρασυρόμαστε από ιδιαίτερα χαμηλές τιμές με τις οποίες πασάρονται αμφιβόλου ποιότητας ρούχα και αντικείμενα. Δεν σημαίνει πάντα ότι έξυπνη αγορά είναι όταν κάτι είναι σε πολύ χαμηλή τιμή, ειδικά τα μη επώνυμα προϊόντα εκτός από τη χαμηλή ποιότητα μπορεί να έχουν και περιορισμένη διάρκεια ζωής! Καλύτερα ένα και καλό!

3. Δεν αγοράζουμε ό,τι πετύχουμε όποτε το πετύχουμε, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη μας τα χρήματα που διαθέτουμε. Φροντίζουμε να κάνουμε μια λίστα με τα βασικά που χρειάζεται να αγοράσουμε για να αποφύγουμε περιττές σπατάλες π.χ. στις εκπτώσεις είναι ευκαιρία να αντικαταστήσουμε την χαλασμένη καφετιέρα με μια καινούρια. Καλό θα ήταν να αφιερώσουμε μια μέρα χρόνο, μελετώντας σωστά την ντουλάπα μας! Έτσι θα ξέρουμε τι μας χρειάζεται και τι όχι!

4. Τολμάμε να κάνουμε παζάρια ακόμη και τώρα! Όταν μια τιμή μας φαίνεται τσιμπημένη ακόμη και μετά την έκπτωση, ζητάμε από τον καταστηματάρχη αν μπορεί να κάνει κάτι καλύτερο. Έτσι όπως έχει πέσει η ζήτηση των προϊόντων, αυτό που επιθυμεί ο κάθε καταστηματάρχης αυτήν την περίοδο είναι να πουλήσει όσα περισσότερα μπορεί. Ο τολμών ποτέ δεν έχασε!

5. Είναι επίσης μια καλή ευκαιρία για να αγοράσουμε δώρα στους δικούς μας ανθρώπους, ειδικά αν προορίζονται για γενέθλια και γιορτές. Έστω και κάτι μικρό, δεν είναι ανάγκη να είναι κάτι ακριβό.

6. Είναι η καλύτερη περίοδος για αγορά παπουτσιών και εσωρούχων σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές.

7. Αποφεύγουμε τα σούπερ μοδάτα και εξεζητημένα ρούχα και αξεσουάρ που το πιθανότερο είναι του χρόνου να έχουν φύγει από την μόδα. Διαλέγουμε βασικά κομμάτια, διαχρονικά και σε ουδέτερα χρώματα.

8. Τέλος, ενημερωνόμαστε από το εκάστοτε κατάστημα για την πολιτική που ακολουθεί σε περίπτωση που θέλουμε να αλλάξουμε κάτι που αγοράσαμε για να μην βρεθούμε προ απροόπτου, επειδή κάποια καταστήματα συνήθως αρνούνται να κάνουν αλλαγές σε περίοδο εκπτώσεων. Ενημερωνόμαστε λοιπόν σχετικά με τις αλλαγές και τα ελαττωματικά προϊόντα και ζητάμε πάντα απόδειξη.

Τι πρέπει να προσέχουν οι έμποροι

Οι εμπορικοί σύλλογοι όλης της χώρας έχουν τα τελευταία χρόνια καλέσει τα μέλη τους να προστατεύσουν τον θεσμό των εκπτώσεων. Αφενός μεν, οι έμποροι να αναδείξουν για μία ακόμη φορά τον παραδοσιακό σεβασμό του εμπορίου προς τους καταναλωτές, αλλά και να ανταποδώσουν την στήριξη προς τους πελάτες τους. Αφετέρου δε, το καταναλωτικό κοινό να εμπιστευθεί τα οργανωμένα εμπορικά καταστήματα για τις αγορές του και όχι το κάθε μορφής παρεμπόριο, το οποίο ούτε ποιότητα προσφέρει, ούτε εγγυήσεις, ούτε αποδείξεις.

Οι κανόνες που διέπουν τις εκπτώσεις είναι σαφείς. Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (συνήθως διεγραμμένη) και της νέας τιμής όλων των ειδών που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά εκτίθενται. Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης ανήκει στη διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης. Εάν αναγραφεί ποσοστό, πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ. «20% έκπτωση»). Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην ακρίβεια των εκπτωτικών αναγγελιών προς τον πελάτη. Η κάθε παροχή πρέπει να ταυτίζεται και να ανταποκρίνεται προς την αναγγελία – οικονομικά, ποσοτικά και ποιοτικά.

Σημειώνεται πως εάν κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων διαπιστωθεί παράβαση του νόμου ή παραπλάνηση των καταναλωτών, οι ποινές και τα πρόστιμα είναι βαρύτατα. Όσοι παραβαίνουν τις διατάξεις του νόμου διώκονται ποινικά και τιμωρούνται με φυλάκιση, ενώ επιπλέον, τους επιβάλλεται πρόστιμο μέχρι ποσού ίσου με το 0,5% του ετησίου κύκλου εργασιών που πραγματοποιούν, το οποίο, σε περίπτωση υποτροπής, μπορεί να αυξάνεται μέχρι το 3% του ετησίου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης. Το πρόστιμο επιβάλλεται με απόφαση του οικείου Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας.

Αν οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται, με απόφαση του οικείου Νομάρχη, διοικητικό πρόστιμο 1.000 μέχρι 100.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.

 

Διαβάστε επίσης