Κάντε το κινητό σας …εξυπνότερο

Κάντε το κινητό σας ...εξυπνότερο Κάντε το κινητό σας ...εξυπνότερο

Πώς να προστατευθείτε από υπερβολικές χρεώσεις και κακόβουλο λογισμικό

Η διάδοση της χρήσης των «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων ή smartphones την τελευταία πενταετία, παρά τη στενότητα λόγω της μεγάλης οικονομικής ύφεσης, βαίνει διαρκώς αυξανόμενη, σύμφωνα µε τα στοιχεία που δίδονται κατά καιρούς στη δημοσιότητα.

Όλο και περισσότεροι χρήστες κινητής τηλεφωνίας προτιμούν, ο καθένας για τους δικούς του λόγους, κάποιο μοντέλο, από το iPhone, το Blackberry και το Galaxy της Samsung ως το HTC, το Sony Ericsson, το Nokia, το LG κτλ.

Πολλοί το χρησιμοποιούν για καθαρά επαγγελματικές ανάγκες, όπως επικοινωνία, e-mail, διάβασμα εγγράφων κτλ. Άλλοι για να έχουν πρόσβαση συνεχώς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως Facebook, Twitter, MSN, άλλοι για να έχουν πρόσβαση µέσω Internet σε χρηστικές υπηρεσίες κατά τη μετακίνησή τους, όπως βενζινάδικα, εστιατόρια, τράπεζες, καταστήματα κτλ. Άλλοι, απλά για λόγους μόδας και «πρεστίζ».

∆εν είναι όμως όλοι οι χρήστες smartphones μυημένοι στα μυστικά της χρήσης ενός κινητού που συνδυάζει τα χαρακτηριστικά τηλεφώνου και ενός μικρού φορητού υπολογιστή.

Έτσι σταδιακά είχαν αρχίσει να παρατηρούνται προβλήματα, µε σημαντικότερο από αυτά τις υψηλές χρεώσεις λόγω πρόσβασης στο Internet και ακούσιας περιαγωγής δεδομένων στο εξωτερικό. Στους άλλους κινδύνους που μπορεί να επιφέρουν «φουσκωμένους» λογαριασμούς στους χρήστες περιλαμβάνονται το κακόβουλο λογισμικό, καθώς και οι σύνδεσμοι (links) των ανεπιθύμητων, πολλές φορές, μηνυμάτων SMS.

Έτσι το τελευταίο χρονικό διάστημα στο Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) κατατέθηκαν αρκετές καταγγελίες καταναλωτών σύμφωνα µε τις οποίες μόλις χρησιμοποίησαν τα «έξυπνα» κινητά τους οι λογαριασμοί τους της κινητής τηλεφωνίας «φούσκωσαν».

Από την έρευνα που έγινε προέκυψε ότι οι υψηλές χρεώσεις οφείλονταν στη σύνδεση των τηλεφώνων αυτών µε το Διαδίκτυο. Έτσι το ΚΕΠΚΑ ξεκίνησε να ενημερώνει τους καταναλωτές ότι στα «smart» κινητά τηλέφωνα είναι εγκατεστημένες εφαρμογές, όπως καιρός, νέα, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, GPS κτλ., οι οποίες μπορούν να συνδέονται αυτόφωτα µε το Διαδίκτυο, προκαλώντας επιπλέον χρεώσεις. Βέβαια οι καταναλωτές που προσέφυγαν στο ΚΕΠΚΑ αρνούνταν κατηγορηματικά ότι συνδέθηκαν µε το Διαδίκτυο µέσω του κινητού τους. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε, το ίδιο το «smart» κινητό συνδεόταν αυτόματα και ανανέωνε τις ήδη εγκατεστημένες εφαρμογές.

Αφού το ΚΕΠΚΑ διαμαρτυρήθηκε στις τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, µε βάση τις απαντήσεις τους, ενημερώνει τους καταναλωτές.

– Αν κάποιος δεν επιθυμεί να έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο μπορεί τη στιγμή της αγοράς του «smart» κινητού τηλεφώνου ή και αργότερα να ζητεί από τα καταστήματα πωλήσεων της εταιρείας την απενεργοποίηση της πρόσβασης στο Διαδίκτυο.

– Για την απενεργοποίηση, ο χρήστης μπορεί να καλέσει επίσης το τηλεφωνικό κέντρο της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας που χρησιμοποιεί. Και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις, θα πρέπει να κρατήσει την ημερομηνία και την ώρα που ζήτησε την απενεργοποίηση καθώς και το όνομα του υπαλλήλου που τον εξυπηρέτησε είτε στο κατάστημα είτε στο τηλεφωνικό κέντρο.

– Σημειώνεται ότι κάποιες εταιρείες παρέχουν σύνδεση µε το Διαδίκτυο, χρεώνοντας ένα χαμηλό τίμημα ανά ημέρα. Η χρέωση αυτή είναι συνδεδεμένη µε συγκεκριμένο όγκο δεδομένων. Κάποιες εταιρείες στέλνουν ενημερωτικό γραπτό μήνυμα στο κινητό όταν ο χρήστης συνδεθεί για πρώτη φορά µε το Διαδίκτυο ή όταν πλησιάζει να καλύψει τον όγκο των δεδομένων που καλύπτει η χαμηλή χρέωση, ανά ημέρα. Τα μηνύματα αυτά πρέπει να τα διαβάζει ο χρήστης, για να µη βρεθεί µε φουσκωμένο λογαριασμό.

– Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας πρέπει να παραδίδουν ενημερωτικό φυλλάδιο για τη σωστή χρήση στους καταναλωτές που αγοράζουν «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα. Αυτά οι χρήστες πρέπει να τα διαβάζουν προσεκτικά, για να αποφεύγουν δυσάρεστες εκπλήξεις.

Τι να προσέχετε

Τα smartphones είναι δυνατόν να «μολυνθούν» από κακόβουλο λογισμικό (malware), όπως και οι προσωπικοί υπολογιστές. Καθώς ο αριθμός των χρηστών αυξάνεται, τα περιστατικά αυτά πληθαίνουν, και οφείλονται κυρίως σε:

– Λήψη (download) «μολυσμένων» εφαρμογών από μη νόμιμες ή αξιόπιστες πηγές, οι οποίες είτε περιέχουν είτε αποτελούν οι ίδιες κακόβουλο λογισμικό.

– Επιλογή συνδέσμων (links) που εμπεριέχονται σε μηνύματα (sms) ή απαντώνται, κατά την περιήγηση των χρηστών, στο Διαδίκτυο.

Η παρουσία και ενεργοποίηση κακόβουλου λογισμικού συνεπάγεται κινδύνους, όπως:

– Συνεχής αποστολή μηνυμάτων και κατ’ επέκταση αυξημένες χρεώσεις στον λογαριασμό.

– Υποκλοπή προσωπικών δεδομένων.

– Παρακολούθηση της χρήσης του κινητού.

– Καταγραφή κλήσεων και μηνυμάτων.

Έτσι θα πρέπει να:

– Μην παραλείπετε τις αναβαθμίσεις του λειτουργικού συστήματος της συσκευής σας, καθώς συχνά οι αναβαθμίσεις περιέχουν σημαντικές προσθήκες ασφαλείας.

– Λαμβάνετε (download) εφαρμογές μόνο από νόμιμες και αξιόπιστες πηγές και αποφεύγετε να επιλέγετε συνδέσμους (links) των οποίων την προέλευση δεν έχετε ελέγξει.

Παρέμβαση για τους φουσκωμένους λογαριασμούς

Διαβάστε προσεκτικά τις οδηγίες χρήσης, συνιστά η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων

Για το ίδιο θέμα, των φουσκωμένων λογαριασμών κινητής τηλεφωνίας smartphones, είχε παρέμβει πρόσφατα και η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

Σύμφωνα µε την ΕΕΤΤ, η χρήση του Διαδικτύου, µέσω smartphone, περιλαμβάνει χρεώσεις ανάλογα µε το πρόγραμμα που έχετε επιλέξει. Η χρέωση συνήθως υπολογίζεται σύμφωνα µε τον όγκο των δεδομένων που λαμβάνονται ή αποστέλλονται. Ο όγκος των δεδομένων εξαρτάται από παράγοντες όπως είναι το είδος των εφαρμογών, η διάρκεια σύνδεσης, η συσκευή και οι ρυθμίσεις της.

Σε προγράμματα κινητής τηλεφωνίας που δεν περιλαμβάνουν προπληρωμένο όγκο δεδομένων συνήθως οι χρεώσεις για τη χρήση του Διαδικτύου είναι σημαντικά υψηλότερες.

Ωστόσο σήμερα οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας προσφέρουν διάφορα προγράμματα τα οποία περιλαμβάνουν προπληρωμένο όγκο δεδομένων σε τιμές πιο συμφέρουσες για τον καταναλωτή.

Σε περιπτώσεις όμως αποστολής – λήψης όγκου δεδομένων μεγαλύτερου του προπληρωμένου από το πρόγραμμα επιλογής, υπάρχει το ενδεχόμενο υπερχρέωσης. Επίσης προσφέρεται, µέσω των συσκευών και κατόπιν επιλογής του χρήστη, η δυνατότητα για πρόσβαση στο Διαδίκτυο µε εναλλακτικούς τρόπους (συχνά χωρίς χρέωση), όπως είναι η σύνδεση µε ασύρματα τοπικά δίκτυα (WiFi hotspots).

Σε αυτό το πλαίσιο, η ΕΕΤΤ συστήνει:

– Ενημερωθείτε αναλυτικά για τα βασικά χαρακτηριστικά της συσκευής που επιλέγετε.

– Διαβάστε προσεκτικά τις οδηγίες χρήσης του smartphone.

– Ενημερωθείτε για τον τρόπο µε τον οποίο μπορείτε να αποτρέψετε την αυτόματη σύνδεση στο Διαδίκτυο.

– Ενημερωθείτε από την εταιρεία κινητής για τους μηχανισμούς ενημέρωσης που διαθέτει σχετικά µε τη χρέωση.

– Ενημερωθείτε για τα προγράμματα τηλεφωνίας που αφορούν την πρόσβαση στο Διαδίκτυο.

Info:
Πηγή:
Sikoseto.gr

Διαβάστε επίσης