Για να νιώσει ο παπαγάλος καλά…

Για να νιώσει ο παπαγάλος καλά… Για να νιώσει ο παπαγάλος καλά…

Αποκτήσατε παπαγάλο! Μπορεί να σας χαρίσει ώρες μοναδικές με τα καμώματά του. Πολλά είδη θα μάθουν να μιμούνται φωνές, ή και διάφορα έξυπνα κόλπα ακόμα και να χορεύουν. Πώς όμως θα αναπτύξετε μια καλή σχέση ώστε να σας εμπιστευθεί και να θέλει να μάθει από εσάς;

Αν ο παπαγάλος που αναλάβαμε είναι σε νεαρή ηλικία, πριν ή μόλις απογαλακτισθεί, έχουμε την ευκαιρία να δημιουργήσουμε στενό δεσμό μαζί του, θα μας εμπιστευθεί γρήγορα, μπορεί να μας θεωρεί γονείς του και θα μεταφέρει εύκολα την τρυφερότητά του από τον ένα στον άλλο.

Αρχικά πρέπει να αφήσουμε ήσυχο στο κλουβί του για 1-2 εβδομάδες να κοιτάξει γύρω του, να συνηθίσει το καινούριο περιβάλλον. Τον πλησιάζουμε αργά, μιλάμε ήρεμα και σιγά. Λέμε συχνά το όνομά του, ένα τραγούδι, να συνηθίσει τη φωνή μας. Δεν εισβάλλουμε απότομα στο χώρο του, πρέπει να μας αντιληφθεί, να μην αιφνιδιαστεί. Η οπτική επαφή με εμάς θα τον χαλαρώσει.

Καθιερώνουμε ως τακτική συνήθεια να τον παρατηρούμε προσεκτικά ενώ αλλάζουμε τροφή και νερό, όταν καθαρίζουμε το κλουβί του. Όχι απότομες νευρικές κινήσεις κοντά στο κλουβί και στο πουλί. Προσέχουμε να μην το κουνάμε ούτε να το χτυπάμε.

Μπορούμε να καθίσουμε κοντά του να διαβάσουμε ένα βιβλίο ή εφημερίδα, και να τον αφήσουμε να μας κοιτάζει ώσπου να μας συνηθίσει, να έλθει πιο κοντά μας, να συνειδητοποιήσει ότι δεν αποτελούμε απειλή. Οι παπαγάλοι αναγνωρίζουν τις διαφορετικές διαθέσεις μας, και είναι ευαίσθητοι απέναντι στην ενέργεια που αποπνέουν οι άνθρωποι γύρω τους.

Αποφεύγουμε κάθε τι που θα τον αναστατώσει, θα τον ξαφνιάσει – τρομάξει, θα τον κάνει δύσπιστο, επιφυλακτικό απέναντί μας.. Δεν βάζουμε δάχτυλα ή αντικείμενα μέσα από τα κάγκελα. Μπορούμε να του προσφέρουμε ένα κομμάτι φρούτο, ένα αμύγδαλο, φιστίκι, καρύδι, ή ζυμαρικά άψητα για να σπάσει και να παίξει.

Αποφεύγουμε κινήσεις πάνω απ’το κεφάλι του. Έχει θαυμάσια όραση, και το χέρι που έρχεται από ψηλά θα τον τρομάξει. Στην άγρια φύση οι εχθροί ορμούν από ψηλά όταν επιτίθενται, γι’αυτό από ένστικτο θα τρομοκρατηθεί.

Μελετούμε τον χαρακτήρα, την συμπεριφορά, προσπαθούμε να κατανοήσουμε και να εκτιμήσουμε σωστά τις ενδείξεις, να αξιολογήσουμε τις αντιδράσεις. Βασιζόμαστε στην εξυπνάδα του, καλλιεργούμε την περιέργεια για μάθηση και την ικανότητά του για μίμηση. Θα επικοινωνήσουμε μαζί του στο δικό του επίπεδο, με ευαισθησία, γνωρίζοντας πως ό,τι και να κάνουμε από πλευράς εκπαίδευσης, ο παπαγάλος μας θα κάνει αυτό που του επιτάσσει το ένστικτό του. Υπάρχει συγκεκριμένο πεδίο εκπαίδευσης, πρέπει να γνωρίζουμε τα όριά του. Καλλιεργούμε, ενθαρρύνουμε, επιβραβεύουμε θετικές συμπεριφορές.

Όταν ο παπαγάλος μας βεβαιωθεί ότι δεν απειλείται από εμάς, θα έρθει με περιέργεια στα κάγκελα όταν βρισκόμαστε κοντά του. Αν επαναλαμβάνεται συχνά αυτό, που σημαίνει ότι πλέον δεν μας φοβάται, να περιμένουμε ότι θα ζητήσει μόνος του τη συντροφιά μας, δεν θα διστάσει με τα φτερά, το σώμα και την συμπεριφορά του να δείξει ότι θέλει να μας πλησιάσει, να επιτρέψει σωματική επαφή. Θα μας αφήσει να ακουμπήσουμε το ράμφος, το κεφάλι ή τα δάχτυλα. Οι κινήσεις μας πρέπει να είναι αργές, να είμαστε έτοιμοι να υποχωρήσουμε αν ορμήσει να μας δαγκώσει. Μπορεί να δαγκώσουν από φόβο, κτητικότητα κλουβιού, ή και ορμονικές αλλαγές.

Θα χρειαστούν σύντομες συνεδρίες, για να μην κουραστεί, κατά προτίμηση τις ίδιες ώρες τις ημέρας. Απαραίτητη προϋπόθεση να μη βιαζόμαστε, να είμαστε ήρεμοι.

Το επόμενο στάδιο είναι να ανοίξουμε την πόρτα του κλουβιού και να παρατηρήσουμε τον τρόπο που θα έλθει προς τα έξω μόνος του, θα σκαρφαλώσει στην κορυφή του κλουβιού. Τότε μπορούμε να του προτείνουμε μια κουρνιάστρα, να την φέρουμε κοντά στην κοιλιά ή κάτω από τα πόδια του και με μια εντολή, π.χ. “ανέβα” , να τον παρακινήσουμε να ανεβεί σ’αυτήν. Μιλώντας του καθησυχαστικά και εξηγώντας του κάθε τι, μπορούμε να του κάνουμε ένα μικρό περίπατο στο δωμάτιο. Στην αρχή ο περίπατος πρέπει να είναι σύντομος, αργότερα μπορεί να ζητήσει να μείνει περισσότερη ώρα μαζί μας. Ο παπαγάλος μας νιώθει ικανοποιημένος όταν βγαίνει από το κλουβί, απολαμβάνει στιγμές ελευθερίας, τη συντροφιά μας, την αλλαγή ρυθμού, νέες εικόνες, έχει ευκαιρίες για άσκηση.

Την ίδια διαδικασία θα ακολουθήσουμε όταν συνηθίσει να ανεβαίνει στην κούρνια, για να ανεβεί στο χέρι μας, χωρίς να ξεχνάμε τον έπαινο και το φιλοδώρημα. Αν ξεκινήσει δάγκωμα, μένουμε ήρεμοι, και κάνουμε ένα μικρό διάλειμα. Με τη δύναμη του μυαλού ο ιδιοκτήτης θα συνεχίσει την εκπαίδευση, δεν θα επιβληθεί με τη φυσική υπεροχή.

Μπορεί ο παπαγάλος να μας φοβάται, να ενεργεί ενστικτωδώς, να έχει υψηλό επίπεδο άγχους, και, είναι το μόνο που ξέρει και μπορεί να κάνει.

Εμείς πρέπει να μάθουμε να «διαβάζουμε» και να σεβόμαστε τις διαθέσεις του. Αν είναι κουρασμένος ή δείχνει ότι δεν ενδιαφέρεται για παιχνίδι ή εκπαίδευση, ας μην τον πιέσουμε να το κάνει.

Εάν αναλάβαμε κάποιο από τα είδη των παπαγάλων που έχουν την ικανότητα εκμάθησης μικρού παιδιού, ευσυνείδητα πρέπει να ανταποκριθούμε στις αυξημένες ανάγκες του για εκπαίδευση, χρειάζεται να κεντρίζουμε συνεχώς το ενδιαφέρον του, να προσφέρουμε διανοητικές προκλήσεις, ώστε να μη βαριούνται, να μη νιώθουν πλήξη και μοναξιά με δυσάρεστες συνέπειες.

Όταν ο παπαγάλος βρίσκεται εκτός κλουβιού πρέπει να βεβαιωθούμε ότι δεν θα ξαφνιαστεί από εμάς ή άλλους. Αν του προσφέρουμε την ευκαιρία να δείξει φιλικός και χαριτωμένος, θα την αποδεχθεί ευχαρίστως, θα γίνει διασκεδαστικός, χαριτωμένος τρυφερός για να προσελκύσει την προσοχή και να κερδίσει το θαυμασμό μας.

Διαβάστε επίσης