Οι παππούδες κακομαθαίνουν τα εγγόνια τους αφήνοντάς τα πολλή ώρα μπροστά στις οθόνες

Οι παππούδες κακομαθαίνουν τα εγγόνια τους αφήνοντάς τα πολλή ώρα μπροστά στις οθόνες Οι παππούδες κακομαθαίνουν τα εγγόνια τους αφήνοντάς τα πολλή ώρα μπροστά στις οθόνες

Στην εποχή της σύγχρονης τεχνολογίας, πολλά παιδιά περνούν περίπου το μισό χρόνο από την επίσκεψή τους στους παππούδες βλέποντας βίντεο ή παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια.

Είναι γνωστό ότι ο παππούς και η γιαγιά αφήνουν τα εγγόνια τους να κάνουν πράγματα που οι γονείς απαγορεύουν ρητά, όπως το να τρώνε γλυκά, να κοιμούνται παραπάνω, να βλέπουν πολλή τηλεόραση. Γενικώς… τα κακομαθαίνουν!

Μια νέα μελέτη του Πανεπιστημίου Rutgers και άλλων ερευνητών, λοιπόν, διαπιστώνει ότι οι παππούδες του σήμερα διατηρούν αυτή την «παραδοσιακή συνήθεια», επιτρέποντας στα εγγόνια τους να αφιερώνουν περίπου το μισό από το χρόνο που βρίσκονται υπό την επίβλεψή τους, στα παιχνίδια στο κινητό, το τάμπλετ, τον υπολογιστή ή την τηλεόραση.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Journal of Children and Media υποδεικνύει την ανάγκη οι παππούδες να περιορίσουν τη χρήση των σύγχρονων μέσων τεχνολογίας στα παιδιά, θέτοντας κάποιους κανόνες για το χρόνο που αυτά περνούν μπροστά από μια οθόνη, όσες ώρες τα φροντίζουν. Πρόκειται για κάτι απαραίτητο, ειδικά όταν τα παιδιά φέρνουν από μόνα τους μια τέτοια συσκευή από το σπίτι, προσδοκώντας να ασχολούνται με αυτή ακόμα περισσότερο.

Η μελέτη εξέτασε τις εμπειρίες των παππούδων παιδιών ηλικίας δύο έως επτά ετών, οι οποίοι τα φρόντιζαν τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, και βρήκε ότι σε μια μέση επίσκεψη διάρκειας τεσσάρων ωρών, τα παιδιά περνούσαν δύο ώρες βλέποντας βίντεο ή παίζοντας παιχνίδια στις ηλεκτρονικές συσκευές.

Μεταξύ των ευρημάτων ήταν, επίσης, ότι:

– Πολλοί παππούδες ένιωθαν λιγότερη αυτοπεποίθηση να διαχειριστούν τα παιδιά όταν αυτά χρησιμοποιούσαν παιχνίδια και εφαρμογές, σε σχέση με όταν οι ίδιοι ασχολούνταν κάποια ηλεκτρονική συσκευή, πιθανότατα λόγω της δικής τους έλλειψης εμπειρίας στον τομέα αυτό.

– Οι γονείς κάποιων παιδιών έδιναν οδηγίες στους παππούδες για το πώς θα διαχειριστούν τη χρήση των μέσων, πράγμα που – η ειρωνεία θέλει να – οδηγεί σε περισσότερο χρόνο παρακολούθησης.

– Οι παππούδες της μελέτης επέτρεπαν περισσότερο χρόνο στην οθόνη από ό,τι οι γιαγιάδες, ίσως επειδή ήταν πιο άνετοι με την τεχνολογία.

– Κατά μέσο όρο, οι παππούδες αντιμετώπιζαν μεγαλύτερη δυσκολία στη διαχείριση της χρήσης των μέσων στα αγόρια και στα μεγαλύτερα παιδιά, σε σχέση με τα κορίτσια και τα μικρότερα. Τα αγόρια, μάλιστα, αφιέρωναν κατά μέσο όρο 17 λεπτά περισσότερο σε δραστηριότητες που σχετίζονταν με τα μέσα, συγκριτικά με τα κορίτσια.

– Οι παππούδες επέτρεπαν περισσότερο χρόνο στην οθόνη όταν φρόντιζαν τα εγγόνια τους στο δικό τους σπίτι από ό,τι όταν βρίσκονταν στο σπίτι των παιδιών. Το ίδιο συνέβαινε και όταν τα παιδιά έφεραν το τάμπλετ ή κάποια άλλη συσκευή από το σπίτι τους, όπως δηλαδή έκανε το 22% των παιδιών.

Τα παιδιά που αφιέρωναν τον λιγότερο χρόνο στη χρήση των μέσων σε κάθε επίσκεψη στους παππούδες ήταν ηλικίας δύο έως τριών ετών, με μέσο όρο τα 98 λεπτά ανά επίσκεψη. Τα παιδιά 4-5 ετών περνούσαν κατά μέσο όρο 106 λεπτά σε ηλεκτρονικές συσκευές, ενώ τα παιδιά ηλικίας 6-7 ετών είχαν περίπου 143 λεπτά σε κάθε επίσκεψη.

Οι συστάσεις που κάνουν οι ερευνητές της μελέτες είναι:

– Οι παππούδες που θέτουν αυστηρούς κανόνες (π.χ. όχι περισσότερο από μία ώρα, όχι πριν τον ύπνο ή κατά τη διάρκεια του φαγητού) καταφέρνουν να μειώσουν το χρόνο που περνούν τα εγγόνια τους μπροστά στην οθόνη.

– Οι γονείς θα πρέπει να προμηθεύουν τους παππούδες με παιχνίδια και βιβλία για να τους βοηθήσουν να κρατούν τα παιδιά απασχολημένα.

«Ο παππούς και η γιαγιά διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στο μεγάλωμα των εγγονιών τους. Πρέπει, λοιπόν, να τους ενημερώσουμε για τις συνέπειες που μπορεί να έχουν τα ηλεκτρονικά μέσα στη ζωή των παιδιών και για την σωστή χρήση τους που μπορεί να είναι ωφέλιμη», σημειώνει η συγγραφέας της μελέτης και διακεκριμένη καθηγήτρια στα Μέσα και τη Δημοσιογραφία, Dafna Lemish.

Διαβάστε επίσης