Πολλές φορές προσπαθούμε να φωτογραφίσουμε κάτι και δεν φαίνεται τόσο όμορφο, όσο στην πραγματικότητα. Δεν μπορούμε όλοι να είμαστε άριστοι φωτογράφοι αλλά υπάρχουν κάποια μικρά tips που μπορούν να βελτιώσουν τις φωτογραφίες μας.
1. Πρέπει να σκεφτούμε γιατί τραβάμε την συγκεκριμένη φωτογραφία και τι προσπαθούμε να δείξουμε. Αν θέλουμε την εικόνα ή το συναίσθημα, αν θα είναι μία μοναδική φωτογραφία ή θα αποτελεί μέρος ενός κολάζ.
2. Έπειτα να εντοπίσουμε ποιό είναι το πιο σημαντικό σημείο της φωτογραφίας μας και να το αναδείξουμε παραπάνω. Το σημείο εκείνο που θα τραβήξει περισσότερο το βλέμμα.
3. Να δούμε ποια είναι τα δευτερεύοντα σημαντικά σημεία στην εικόνα μας, αυτά στα οποία θα πάει το βλέμμα αμέσως μετά.
4. Γνωρίζοντας τα βασικά στοιχεία που θα πουν την ιστορία της φωτογραφίας μας μπορούμε πλέον να κάνουμε την κατάλληλη «στοίχιση». Ακολουθούμε τον «Κανόνα των τρίτων», δηλαδή χωρίζουμε νοητά την εικόνα μας σε τρία οριζόντια και τρία κάθετα κομμάτια (σαν τρίλιζα) και στοιχίζουμε το πρωτεύον στοιχείο της φωτογραφίας μας πάνω στις γραμμές αυτές. Αν γίνεται και τα δευτερεύοντα. Αυτό προσφέρει καλύτερο οπτικό αποτέλεσμα από την στοίχιση στο κέντρο γιατί το βλέμμα μας από φυσικού του πέφτει πρώτα πάνω σε αυτά τα σημεία.
5. Ελέγχουμε από πού έρχεται το φως ώστε να μην το κρύβουμε με το σώμα μας και ταυτόχρονα προσπαθούμε να το εκμεταλλευτούμε ώστε να φωτίζεται όσο γίνεται καλύτερα το θέμα μας.
6. Αν είμαστε στη σωστή απόσταση. Μη φοβάστε να τραβήξετε πολύ κοντινές φωτογραφίες, έτσι αναδεικνύεται καλύτερα αυτό που θέλετε να δείξετε χωρίς τα περιφερειακά στοιχεία να αποσπούν το βλέμμα και να χάνεται το αρχικό νόημα της φωτογραφίας.
7. Αποφασίζουμε αν θέλουμε να φαίνεται καθαρά το φόντο ή αν προτιμούμε να είναι θολό για να μην αποσπά την προσοχή από το κυρίως θέμα μας.
8. Έπειτα ελέγχουμε αν είναι σωστό το καδράρισμα, γιατί αν θέλουμε για παράδειγμα να φωτογραφίσουμε ένα κτήριο και φαίνεται να γέρνει, χαλάμε όλη την ισορροπία της φωτογραφίας. Αντικείμενα όπως κτήρια και δάπεδα θέλουμε συνήθως να ευθυγραμμίζονται με τα πλαίσια της φωτογραφίας μας. Εκτός φυσικά από κάποιες εξαιρέσεις που σκόπιμα θα χαλάσουμε την ισορροπία αυτή με σκοπό να δώσουμε άλλη οπτική.
8. Νέες οπτικές γωνίες μπορούν να απογειώσουν μια αδιάφορη κατά τα άλλα φωτογραφία. Ενδεικτικά μπορούμε να ανέβουμε σε μια καρέκλα, να γονατίσουμε ή ακόμα και να ακουμπήσουμε στο πάτωμα με τους αγκώνες μας αν αυτό είναι δυνατό.
9. Το πώς κρατάμε την κάμερα παίζει κι αυτό σημαντικό ρόλο στην οπτική της φωτογραφίας. Συχνά την κρατάμε με ένα συγκεκριμένο στυλ, όπως για παράδειγμα οριζόντια για τοπία και κάθετα για πορτραίτα κι αυτό προσδίδει μια μονοτονία στις φωτογραφίες μας. Κάποιες φορές, το μη αναμενόμενο μπορεί να δημιουργήσει πολύ όμορφα αποτελέσματα. Επίσης μερικές φωτογραφίες αναδεικνύονται και τραβηγμένες διαγώνια.