Το facebook, το twitter, το linkedIn, κ.ά. έχουν μπει για τα καλά τόσο στην προσωπική όσο και στην επαγγελματική μας ζωή. Τα social media networks είναι σημεία αναφοράς που τα επισκεπτόμαστε όχι μόνο για να ενημερωθούμε αλλά και για να παρουσιάσουμε τον εαυτό μας, έμμεσα ή άμεσα. Αν θέλουμε λοιπόν η διαδικτυακή παρουσία μας να είναι ελκυστική, οφείλουμε να ελέγχουμε τι είδους πληροφορίες στέλνουμε στο διαδίκτυο, αλλά και αυτές που στέλνουν άλλοι για μας.
Ανεξάρτητα από ηλικία, επάγγελμα, φύλο, μορφωτικό ή κοινωνικό επίπεδο, οι περισσότεροι από εμάς αφιερώνουμε από λίγο έως αρκετό χρόνο καθημερινά σε σχετικά sites στο διαδίκτυο, προκειμένου να διευρύνουμε τον κύκλο των διαδικτυακών επαφών μας, να ανταλλάξουμε απόψεις ή να μάθουμε τα νέα των φίλων μας και της αγοράς.
Ο νέος αυτός τρόπος «κοινωνικοποίησης», έχει εισβάλλει στις εργασιακές μας αναζητήσεις, στη διερεύνηση της αγοράς εργασίας και γενικότερα στην εργασιακή μας καθημερινότητα. Οι θέσεις στην αγορά εργασίας, όχι μόνο τοπικά αλλά και παγκόσμια, κοινοποιούνται πολύ πιο γρήγορα στο διαδίκτυο, ενώ οι υποψήφιοι έχουν τη δυνατότητα της άμεσης ενημέρωσης και ανταπόκρισης.
Ταυτόχρονα όμως και οι «μελλοντικοί» εργοδότες μας ακολουθούν τις ίδιες διαδρομές μέσω των social media αλλά και του διαδικτύου γενικότερα, για να αντλήσουν πληροφορίες για τους υποψήφιους αλλά και τους υπάρχοντες υπαλλήλους τους.
Είναι απαραίτητο λοιπόν αν είμαστε εκτεθειμένοι στα social media, να κτίσουμε μια εικόνα που θα προσελκύσει μελλοντικούς εργοδότες, αλλά και θα μας προφυλάξει από δυσάρεστες εμπειρίες λόγω δημοσιεύσεων που εξέπεμπαν λάθος μηνύματα για μας.
Και μπορεί το linkedIn να θεωρείται περισσότερο επαγγελματικό σε σχέση με το facebook, η τεράστια επιρροή όμως που ασκεί το δεύτερο, μπορεί να αποδειχθεί ευεργετικό εργαλείο δικτύωσης, αρκεί να το χρησιμοποιήσουμε σωστά. Για να το πετύχουμε αυτό θα πρέπει να ξεκινήσουμε με τη δημιουργία ενός επαγγελματικού προφίλ, για να στέλνουμε τα σωστά μηνύματα στους μελλοντικούς εργοδότες ή συνεργάτες μας. Μέσα από αυτό, θα μπορούμε να προβάλουμε τις επαγγελματικές οργανώσεις στις οποίες ανήκουμε, να σχολιάζουμε άρθρα που σχετίζονται με τον τομέα στον οποίο δραστηριοποιούμαστε και γενικότερα να αφήσουμε το «επαγγελματικό μας στίγμα».
Το mycleveragency, ένα πρακτορείο ανάλυσης των social media, έδωσε στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα της έρευνας του σχετικά με το πώς η χρήση των social media επηρεάζει αρνητικά ή θετικά την εύρεση εργασίας στο Ηνωμένο Βασίλειο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του mycleveragency, ένας στους δέκα υποψήφιους για μια θέση, απορρίπτονται εξαιτίας όσων δημοσιεύουν στα social media.
Εργοδότες μάλιστα τονίζουν ότι υπάρχουν «ψηφιακά» στοιχεία που δίνουν πλεονέκτημα στον υποψήφιο εργαζόμενο. Ποια είναι αυτά;
Η σοβαρή profile φωτογραφία (57%) αλλά και η συχνή ανανέωση του status σε ότι αφορά τα εργασιακά ενδιαφέροντα. Έπονται η αυτοπεποίθηση, η μετριοπάθεια, το υπόβαθρο, η ευρηματικότητα και η επικοινωνιακή ικανότητα.
Από την άλλη υπάρχουν στοιχεία που μπορεί να αποδειχτούν καταστροφικά για τον υποψήφιο καθώς αυτά που ενδεχομένως ποστάρει να χαρακτηρίζονται προκλητικά.
Αυτά μπορεί να είναι:
– Οι προκλητικές φωτογραφίες
– Οι πληροφορίες που σχετίζονται με κατανάλωση αλκοόλ και λοιπών ουσιών
– Οι κακές συστάσεις από προηγούμενους εργοδότες
– Η μέτρια έως κακή επικοινωνιακή ικανότητα
– Τα ρατσιστικά σχόλια
– Τα ψέματα σχετικά με την προγενέστερη εμπειρία.
Από την άλλη, η πλειοψηφία των εργοδοτών, αναζητούν τους εργαζομένους τους και μέσα από το διαδίκτυο και από την εκεί δράση τους.
To linkedin θεωρείται πρώτο κοινωνικό μέσο όσον αφορά την εύρεση εργασίας, ενώ ακολουθούν το facebook, το twitter και το google+.
Πάντως πολλοί εργαζόμενοι έχουν χάσει την δουλειά τους εξαιτίας ενός tweet ή μιας δημοσίευσης στο facebook ή στο instagram.