Μήπως το παιδί σας σκορπάει τα παιχνίδια εκνευρισμένο, βάζει τα κλάματα όταν η αδερφή του πιάσει καλύτερη θέση από αυτόν; Αυτό συμβαίνει επειδή όταν χάνει σε κάποιο παιχνίδι δεν ξέρει να διαχειριστεί την ήττα του.
Ενώ η νίκη δίνει στο παιδί σας μια αίσθηση υπερηφάνειας και ελέγχου, εξακολουθούν να υπάρχουν οφέλη που έρχονται με το να βιώσει την ήττα. «Η ήττα βοηθά ένα παιδί να αναπτύξει τις αξίες της επιμονής αλλά και της κατανόησης» εξηγεί η Carolyn levers-Landis, κλινική ψυχολόγος στο UH Rainbow Babies & Children’s Hospital και συμπληρώνει: «Ακόμη κι αν το παιδί δείχνει τρομερά πληγωμένο εκείνη την στιγμή θα το ξεπεράσει γρήγορα. Αντί να το παρηγορήσετε, αφήστε το να νοιώσει τον πόνο της ήττας και βοηθήστε το να ανακάμψει βελτιώνοντας τη συμπεριφορά του».
Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να πείτε στην περίπτωση που το παιδί δυσκολεύεται με την ήττα. Μπορείτε να προσπαθήσετε να το παρηγορήσετε. Η στρατηγική αυτή είναι αναποτελεσματική επειδή δεν απευθύνονται στην αιτία του προβλήματος, το οποίο στην πραγματικότητα δεν είναι το γεγονός ότι χάνει ή κερδίζει αλλά το πώς αισθάνεται. Τι μπορείτε να κάνετε που να είναι πιο αποτελεσματικό; Ακολουθήστε τις παρακάτω τακτικές.
«Δεν ξαναπαίζω αυτό το χαζό παιχνίδι»
Τακτική που κερδίζει: Εξηγήστε του ότι όλοι κάποτε χάνουν.
Πολλά επιτραπέζια παιχνίδια, ειδικότερα εκείνα της προσχολικής ηλικίας, εξαρτώνται πολύ από τον παράγοντα τύχη και από το τι θα δείξει το ζάρι. Εάν εξηγήσετε αυτό στο παιδί σας μπορεί να μην νοιώσει ότι πρόκειται για δική του αποτυχία και να απαλύνετε τον εκνευρισμό του. Μην πέσετε στην παγίδα όμως, να του χρυσώσετε το χάπι. Μπορείτε αντιθέτως να πείτε: «Τα πράγματα δυστυχώς δεν έρχονται πάντα όπως τα θέλουμε. Υπάρχουν στιγμές που απογοητευόμαστε». Αυτό είναι πολύ διαφορετικό από το να πείτε: «Έλα μωρέ. Τι έγινε; Ένα παιχνίδι είναι». Με αυτή την τελευταία αντίδραση δεν αναγνωρίζετε τα αισθήματα του παιδιού και εκμηδενίζετε το κίνητρό του για αυτοβελτίωση, εξηγεί η ψυχολόγος Maureen O’Brien, Ph.D. Εξηγήστε στο παιδί ότι θα υπάρξουν και άλλες ευκαιρίες να παίξει και να κερδίσει.
Αν το παιχνίδι βασιζόταν περισσότερο στην στρατηγική και όχι στην τύχη τότε είναι καλύτερα να συζητήσετε με το παιδί τι θα μπορούσε να είχε κάνει διαφορετικά. Πείτε: «Αναρωτιέμαι, τι θα γινόταν εάν είχες κουνήσει αυτό το πιόνι» κι αφήστε το εκείνο να κάνει μετά τους συλλογισμούς. Έτσι δεν θα νοιώσει ότι επικρίνεται και πιθανότατα να πάρει και ένα σημαντικό μάθημα στρατηγικής γιατί θα έχει καταλήξει μόνο του στα δικά του συμπεράσματα.
«Τα παρατάω!»
Τακτική που κερδίζει: Δώστε έμφαση ότι είναι σημαντικό να τελειώνει τα παιχνίδια που αρχίζει.
Είναι πολύ σημαντικό να διδάξετε στο παιδί σας ότι πρέπει να ολοκληρώνει ότι αρχίζει – ακόμη κι αν πρόκειται για ένα φαινομενικά ασήμαντο παιχνίδι. Εάν το παιδί κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού καταλάβει ότι είναι βέβαιο πως θα χάσει, μπορεί να θελήσει να σταματήσει το παιχνίδι στη μέση για να αποφύγει την απογοήτευση (ή μάλλον την ταπείνωση) της ήττας. Εσείς όμως, θα πρέπει να ενθαρρύνετε το παιδί να ολοκληρώσει το παιχνίδι. «Πείτε του ότι το να παρατά ένα παιχνίδι στη μέση είναι σαν να σπάει μία υπόσχεση που έδωσε σε ένα φίλο του και πως εάν τα παρατήσει, τότε ο φίλος του μπορεί να μην θέλει να ξαναπαίξει μαζί του» εξηγεί η Dr. Ievers-Landis. Μπορείτε επίσης να του θυμίσετε ότι στο ποδόσφαιρο και το μπάσκετ οι επαγγελματίες παίκτες συνεχίζουν να παίζουν όποιο κι αν είναι το σκορ, όσο απογοητευμένοι κι αν είναι. Ρωτήστε το επίσης πως θα ένοιωθε εκείνο εάν ο συμπαίκτης του τα παρατούσε στη μέση στερώντας του την ευκαιρία να κερδίσει; «Ακόμη και τα πολύ μικρά παιδιά θα σας απαντήσουν ότι θα ένοιωθαν άσχημα» εξηγεί η Dr. Ievers-Landis.
«Δεν είμαι καλός»
Τακτική που κερδίζει: Επαινέστε την απόδοσή του.
Σε αυτή την ηλικία τα παιδιά δεν συναγωνίζονται για τη χαρά της πρόκλησης (ούτε και πολλοί μεγάλοι εδώ που τα λέμε). Θέλουν να νικήσουν γιατί έτσι νοιώθουν τη χαρά της επιτυχίας και παίρνουν το μπράβο που φέρνει η νίκη, λέει οJohn Wechter, Ed.D., κλινικός ψυχολόγος στο Cambridge, Massachusetts. Το σημαντικό λοιπόν είναι να επαινείτε το παιδί σας όχι μόνο όταν κερδίζει, αλλά και όταν χάνει. Συγχαρείτε το για κάτι συγκεκριμένο. «Καλό παιχνίδι. Η πάσα που έδωσες στο συμπαίκτη σου ήταν εξαιρετική». Εκμεταλλευτείτε και άλλες ευκαιρίες. Όταν για παράδειγμα βλέπετε έναν αγώνα ποδοσφαίρου στην τηλεόραση τονίστε ότι οι παίκτες και των δύο ομάδων δίνουν τα χέρια πριν και μετά τον αγώνα, ανεξαρτήτως αποτελέσματος. Όσο περισσότερο βλέπουν το πνεύμα της ευγενούς άμιλλας τόσο ευκολότερο είναι να το ακολουθήσουν και τα ίδια.
«Δεν είναι δίκαιο… έκλεψε»
Τακτική που κερδίζει: Φέρτε το στη θέση του αντιπάλου.
Πολλές φορές τα παιδιά δεν τολμούν να αναμετρηθούν με το αίσθημα της ήττας και της απογοήτευσης και στρέφουν το πρόβλημα στο συμπαίκτη τους. Τον κατηγορούν ότι έκλεψε στο παιχνίδι ή ότι υπήρξε κάποια κατάφορη αδικία. Εάν είστε σίγουροι ότι κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί αντιδράστε με ψυχραιμία και χωρίς να προσβάλετε κι άλλο το ηττημένο παιδί. Αντί να εστιάσετε στο παιχνίδι ή να υποθέτετε πως νιώθει, ρωτήστε το πώς νιώθει. Αφού μιλήσει για το τι αισθάνεται, στρέψτε την προσοχή του στο άλλο άτομο ρωτώντας «Πως νομίζεις ότι νιώθει ο φίλος όταν λες ότι κέρδισε επειδή έκλεψε;» Το παιδί σας μπορεί να αναγνωρίσει ότι το άλλο παιδί μπορεί να νιώθει θυμωμένο ή λυπημένο. Αυτό είναι μια καλή αρχή. Τώρα ρωτήστε «Ο φίλος σου κερδίζει μερικές φορές ή συνέχεια;» Το πιο πιθανό να αναγνωρίσει το παιδί σας ότι κερδίζει μερικές φορές. Μετά ρωτήστε «Μπορείς να σκεφτείς κάτι διαφορετικό να του πεις για να μην αισθάνεται θυμωμένος ή πληγωμένος;»
Αυτού του τύπου οι ερωτήσεις μπορεί να βοηθήσουν τα παιδιά να καταλάβουν το νόημα του να κερδίζεις ή να χάνεις σκεπτόμενα στο ευρύτερο περιβάλλον τα συναισθήματα τα δικά τους αλλά και των άλλων. Με αυτό τον τρόπο μαθαίνουν να είναι καλοί κερδισμένοι και καλοί χαμένοι. Εστιάζοντας στα αισθήματα του παιδιού σας θα δεχτεί ότι ενώ είναι ωραία η αίσθηση του να κερδίζει, παραμένει ο ίδιος άνθρωπος και όταν χάνει.
«Αυτό το παιχνίδι είναι για κορίτσια.»
Τακτική που κερδίζει: Υπενθυμίστε του να μην χρησιμοποιεί το φύλο σαν πρόσχημα.
Παραδόξως, η έρευνα έχει δείξει ότι η αντίδραση του παιδιού όταν χάνει μπορεί να έχει πολλά να κάνει με το φύλο του αντιπάλου. Επειδή τα παιδιά αυτής της ηλικίας έχουν κατηγοριοποιήσει πολλές δραστηριότητες ότι είναι «για αγόρια» ή «για κορίτσια,» θα μπορούσαν να χάσουν το ενδιαφέρον τους σε ένα παιχνίδι, αν ένα παιδί του αντίθετου φύλου υπερέχει. Για να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας δεν χρησιμοποιεί αυτό ως δικαιολογία για να χάσει, πείτε του κάτι σαν, «Η αδερφή σου κέρδισε αυτή τη φορά γιατί είχε ξαναπαίξει. Όταν θα παίξεις κι εσύ αρκετές φορές, θα είσαι εξίσου καλός.»